Tänne taas eksyin, aloitus viestistä onkin jo aikaa, tosin eipä se aika ole änkytystä parantanut.
Kiva että täällä oli kommenttiakin tullut, kiitos niistä, on kiva lukea ja tietää, ettei ole ainut joka painii samojen ongelmien kanssa. Auringonkukan mainitsemaa psyykkausta harrastan myös itse, aloitin sen jo ala-asteella, kun luettiin ääneen vuoronperään. Mitä lähemmäs oma vuoro tuli, sitä enemmän taistelin pelkojani vastaan ja koitin ajatella jotain muuta, torjua ikävät ajatukset. Ala-asteesta tuli muuten mieleen ylä-asteelle siirtyminen, joka oli aika karmaiseva kokemus änkyttäjänä, kun koulun vaihtuessa loppui tukiopetuskin, jota sain ala-asteella änkytyksen takia, toisaalta se oli hyväkin, että erityisopettajan tuki loppui, oppi tulemaan paremmin yksin toimeen änkytyksen kanssa. Eikä siitä tukiopetuksesta oikeastaan mitään hyötyä ollutkaan, luettiin lähinnä ääneen(minä, pari ärrävikaista ja joku jolla oli luetun ymmärtämis ongelmaa) ja erityisopettaja hoki vieressä "lue rauhallisesti, kyllä se siitä" ja lopuksi se lätkäisi reissuvihkoon värikkään tarran. Tuntui ettei se erityisopettaja edes ymmärtänyt mitä änkytys on, mun mielestä olisi ollut tärkeää, että se olisi puhunut änkytyksestä ja koittanut tsempata änkyttäjän itsetuntoa paremmaksi. Eihän se änkytys mihinkään lukemalla ja tarroilla lähde, se on ja pysyy, jollain pikku psyykkauksella erityisopettaja olisi varmaan saanut parempaa tulosta aikaan. Se on uskomatonta paljonko änkytys vei voimia koulussa, järkyttävää ajatella kuinka stressaantunut ikäänsä nähden oli silloin joskus junnuna.
No se menneistä ja tähän aikaan, joka nyt suhteessa on samanlaista kurjuutta kuin mitä se oli silloin ala-asteella kädet hikisenä pulpetissa istuessa ja odottaessa omaa lukuvuoroa, nyt vaan odotetaan ja jännitetään työhaastattelu vuoroa, kun taas onnellisesti oon työtön. Voin kertoa, että työhaastettelua odotellessa mieltä ei kevennä yhtään se tieto, että ensivaikutelma on kaikki kaikessa ja luultavasti mun antama ensivaikutelma on jotain muuta kuin sulavaa työnantajan vakuuttavaa supliikkia.
Ei mulla nyt mitään varsinaista asiaa ole, mutta kirjoittaminen selkeyttää aina sen verran ajatuksia, että sitä on välillä ihan terveellistä harrastaa.
Niin ja tuohon MrKanin viestiin vastaan ilman pitempää kuvitteellista elämänkertaa, että ilman änkytystä olisin varmaan ollut sosiaalisempi, käynyt lukion ja opiskellut jonkun kunnon ammatin, muuta en jaksa arvuutella, alkaa vaan tikuttamaan muuten entistä enemmän. Toisaalta en luultavasti olisi näin sinut itseni kanssa jos en olisi änkyttäjä, enkä myöskään sen myötä olisi luultavasti näin suvaitsevainen ja ymmärtäväinen. Toisaalta taas on vaikea arvuutella, paljonko änkytys sitten todellisuudessa on vaikuttanut mun yleiseen henkiseen kehitykseen yms.
No nyt olen kouluja vältellyt työtön änkyttäjä ja näillä mennään, huonomminin voisi olla, joten ei tässä kai vielä kannata rautakaupasta lähteä köyttä ostamaan. Kai se aurinko joskus löytää sen pimeimmänkin risukasan ja sen alla majailevan antisosiaalisen änkyttäjän.
Ja hyvää juhannusta vaan kaikille! Muistakaa että juhannuksena kukaan ei kiinnitä huomiota änkytykseen, varsinkin loppu illasta ja yöstä on suorastaan epänormaalia puhua selvästi. Juhannuksena änkyttäjäkin on normaali muiden silmissä.